Orice designer de interior incepe un proiect nou prin debarasare. Sa vedem ce inseamna asta.
De cele mai multe ori, ne este greu să ne debarasăm de lucruri pentru că ne atașăm de ele, pentru că le-am primit și vrem sa ne arătăm recunoștința față de cineva sau să nu se supere, „dacă vine Mam’ Mare sau tanti Mița și nu vede setul de porțelanuri fine pe care îl ștergem în fiecare an de praf, fix înainte de Paște sau vizita ei”, uneori compensează o lipsă materială din anumite vremuri, „când eram mic(ă) nu am avut, acum îmi permit”, ne gândim că vom avea nevoie de acel lucru, „cine știe când voi avea nevoie”, ori pentru că am dat o “căruță de bani” sau a fost o implicare mare a noastră, în achiziționarea lui. Pentru fiecare, motivele sunt diferite, reale și subiective. Important e să găsim echilibrul în toate și să știm de cât avem nevoie și dacă acele lucruri ne reprezintă într-adevăr pe noi.
Stafuri de un designer de interior
Termenul de debarasare te poate duce cu gândul inițial, la debarasarea meselor, atunci când ospătarii curăță resturile alimentare și înlătură vesela murdară de pe mese. Dar în DEX, el are mai multe explicații, inclusiv de a arunca obiecte nefolositoare sau care te incomodează. Este un echivalent bun al termenului englezesc “DECLUTTERING”, cuvânt care semnifică procesul prin care scapi de multitudinea de obiecte împrăștiate în dezordine și care ajung să te sufoce la un moment dat. Nu este vorba de mizerie, ci de obiecte care nu mai au loc în dulapuri, pe rafturi și stau laolaltă dezorganizate. Acest termen poate fi folosit, atât în curățenia casei, cât și în a calculatorului, a minții, a vieții, inclusiv a listei de prieteni de pe Facebook. Cu cât ne simplificăm viața, ea poate deveni mai frumoasă, “less is more”, cum spunea celebrul arhitect Ludwig Mies van der Rohe, în anul 1947.
Care sunt motivele pentru care merită să faci debarasarea?
În primul rând, lucrurile nu mai “dispar” așa cum aflu că dispar în multe locuințe, ciorapii sau elasticele de păr (posibil să fie pe la fiecare sub pat, un mic pui de dragon verde care le mănâncă), ai mai puține lucruri de organizat, mai puțin de curățat, deci câștigi timp suplimentar pe care îl poți aloca în alte direcții, le vezi mai bine și poți deveni mai creativ, acorzi șansa ca anumite obiecte care zac de ani buni la tine acasă, să ajungă la persoanele care într-adevăr se bucură de ele și le este de un real ajutor. Atunci când ai doar lucrurile de care ai nevoie, poți simți o senzație plăcută de eliberare, siguranță, confort, de limpezire a minții și implicit stresul tău se reduce și te poți concentra mai bine.
Fie că vrem sau nu să acceptăm, motivele reale pentru care dezordinea este prezentă în viața noastră, ne îngrășăm, banii ne „scapă” uneori printre degete, este că nu gestionăm aceste aspecte așa cum ar trebui sau nu suntem constanți. Partea bună este că, oricând observăm că am ieșit din făgașul normal al lucrurilor, ne putem pune “pe șine”, înapoi. Cu cât mai repede observăm acest lucru, cu atât mai ușor le putem duce la îndeplinire.
Eu una, dacă nu simt un pic din gustul reușitei pe parcursul procesului de debarasare, motivația îmi scade simțitor, așa că ți-am pregătit câteva sfaturi de care să ții cont când te apuci de treabă:
-
- Nu cumpăra lucruri noi timp de o lună, decât dacă sunt consumabile și este nevoie de ele. Primul pas pentru a face debarasarea corectă este să nu aducem obiecte suplimentare, în decor. Vei face economie și vei avea o altă claritate, inclusiv o listă nouă de cumpărături,după ce procesul de debarasare este finalizat cu succes;
-
- Începe cu 10-15 minute pe zi – este un început bun pentru a-ți forma obiceiul, un timp potrivit ca să nu simți că „răpești” prea mult din timpul tău prețios, destinat și altor activități zilnice. Ai nevoie de cel puțin 21 de zile consecutive, ca să consideri că ai implementat acest nou obicei;
-
- Începe să rezolvi task-uri mici – de exemplu să îți propui să faci debarasarea într-un sertar, dulap, colț al camerei sau într-o camera mai mică. Dacă vei vedea că duci lucrul la bun sfârșit, te vei simți mai bine și-ți vei dori să continui. Fă poze înainte și după debarasare! Vei conștientiza schimbarea, îți va spori încrederea în tine și-ți va aduce multă bucurie. Voi face aici pe blog, inclusiv o rubrică unde să poți încărca aceste poze pentru a inspira și alți cititori și a ne bucura împreună de reușita ta;
-
- Niciodată nu te apuca de lucruri pe care nu le poți termina. Estimează-ți corect timpul înainte de-a te apuca de un spațiu, nu te angrena într-o cameră mare dacă știi că timpul este limitat. Există riscul să lași treaba neterminată și să se facă și mai mare haos. Poți simți inclusiv că nu mai are rost să continui sau „că nu ești făcut(ă) pentru asta”. Nu uita! Și când nu mai poți, mai poți puțin… :p
-
- Privește-ți casa prin „ochii vizitatorului” – scrie pe o foaie care sunt primele tale impresii de cum intri în casă, explorând fiecare cameră ca pentru prima oară. Trece atât ceea ce îți place, cât și ce te deranjează. Așa vei știi exact spațiile care au nevoie de ajutorul tău. Poți cere și părerea unei prietene/prieten în care ai încredere și știi că poți primi critici constructive, fără să te superi;
-
- Fă împreună cu un prieten sau o prietenă care să te ajute și care știi că este ordonată, observă lucrurile care îi atrag atenția și modul în care le-ar rezolva ea. Timpul trece mai ușor cu povești „nemuritoare” și o cană caldă cu ceai, ori un pahar de rose;
- Alege saci sau cutii pentru sortare. Pot fi saci de gunoi, de rafie, simple pungi sau cutii colorate. Le poți chiar eticheta, scrie cu marker-ul pe ele, cum vrei tu. Cel mai potrivit este ce ai în casă. Important este să grupezi obiectele din dulap/sertar/cameră/casă în aceste categorii principale:
- de aruncat: ce nu mai funcționează, e stricat, rupt, desperecheat, expirat ,etc
- de rezolvat: cusut, spălat, lipit, schimbat, completat, șamd
- donat/vândut/cadou/reciclat -atunci când obiectul tău poate avea alt scop sau proprietar; când e în stare bună, dar nu te mai reprezintă, e mare, mic, nu l-ai folosit niciodată, etc.
- relocat – când nu își regăsește locul unde l-ai găsit și trebuie să îl pui, în altă cameră;
- cutia de probă – cutia care te va ajuta să decizi dacă obiectul îți trebuie și îți este cu adevărat de folos;
- toate celelalte care rămân – sunt cele de care ai nevoie și le vom organiza în etapa următoare
Cum decizi cum le împarți?
Răspunzând la întrebări de genul: Am nevoie de acest lucru? L-am folosit în ultimul an? Îl voi mai folosi? Este complet, fără cusur? Îmi trezește amintiri frumoase, urâte? Este un cadou? O amintire? Mă reprezintă? Se poate bucura cineva de el?
Dacă sunt obiecte pe care nu le-ai folosit în ultimele luni în afară de cele de sezon, mai mult ca sigur că trebuie să faci ceva cu ele;
În cazul în care nu știi sigur ce să faci cu un obiect, îl poți depozita o vreme în “cutia de probă”, cutie pe care o pui o lună, două luni departe de ochii tăi (în debara, pe dulap, sub pat). Dacă după perioada setată de tine, observi că nu ai „recuperat” vreun obiect de acolo, înseamnă că nu ai neapărat nevoie de el și este mai bine să îi stabilești un alt destin;
Dacă ți se pare dificil la început, poți stabili un număr de obiecte pe zi, de care să te ocupi. Spre exemplu: poți rezolva câte 10 lucruri pe zi: de aruncat, de donat, de rezolvat; - Fă-ți o listă cu lucrurile pe care le ai rezolvat și pe cele care au mai rămas de făcut – este foarte util să ținem controlul situației și să ne notăm ce avem de făcut: dus la croitorie, de donat, de pus pe OLX, șamd. Misiunea noastră este finalizată numai atunci când toate lucrurile de păstrat ajung în spațiile de depozitare ale casei, iar celelalte cutii își continuă traseul stabilit de tine;
Acum că știi pașii de urmat, ce implică și beneficiile debarasării, îți poți alege prima zonă de care te vei ocupa. Alege sfaturile potrivite pentru tine și după ce ai făcut schimbarea, nu uita să-mi scrii și mie care a fost primul loc ales. Ce ți s-a părut cel mai greu și cum te-ai simțit după?
articol realizat de designerul de interior Patricia Potecea